Hur identifieras kreativitet?

Enligt en undersökning av 1500 chefer genomförd av IBMs Institute for Business Value, identifieras ”kreativitet ”som den viktigaste kompetensen att ha för ledare i framgångsrika företag i framtiden. Men hur identifieras kreativitet?

Här nedan har vi fem viktiga egenskaper som kännetecknas för särskilt produktiva och kreativa människor, följt av några rekommendationer för hur man också kan identifiera dem.

1. Kommunikationsförmåga.

Som Albert Einstein sa: ”Om du inte kan förklara det enkelt, så förstår du det inte tillräckligt bra.” Oavsett om du leder ett team, hanterar kunder eller utbildar nyanställda så är förmågan att kommunicera tydligt och koncist en absolut nödvändig färdighet. Vi måste alla utveckla förmågan att effektivt hantera våra kommunikationskanaler (e-post, Twitter, Facebook, etc.), för att samla människor runt våra idéer, och att spela bra med andra – våra medarbetare och våra kunder.

Hur kan man testa detta:
Ett enkelt sätt att testa denna förmåga är genom att kandidaten förklarar en enkel uppgift. Om du skulle anställa en Systemadministratör, till exempel, kanske du frågar något i stil med ”Beskriv processen för att sätta upp en webbserver.” Det behöver inte vara en svår fråga, poängen är att få inblick i deras förmåga att kommunicera tydligt.

2. Pro-aktivitet.

Vi tenderar att döma människor utifrån deras erfarenheter, detta är naturligtvis hela grunden för resumén. Men trots att arbetserfarenhet är värdefull måste vi gräva djupare. En bättre indikator på produktiv kreativitet är en vilja att agera, att ta initiativ för att sätta en idé i rörelse.

Hur kan man testa detta:
Fråga om tidigare fall där kandidaten var proaktiv. Låt dem förklara hur och varför de valt tidigare arbete noterat på sin meritförteckning. Du kan också få en glimt av deras framtida vilja att ta initiativ genom att ställa frågor som: ”Om jag skulle sätta dig som ansvarig för företaget idag, vad skulle du göra annorlunda?” eller ”Vad är några saker som du skulle ändra på produkten (eller säljprocessen, eller hemsidan, etc.) om du hade chansen?”

3. Problemlösning.

”Thinking outside the box” är egentligen inget mer än kreativ problemlösning – förmåga att komma fram till nya lösningar genom att titta bortom uppenbara eller traditionella metoder.

 
Hur kan man testa detta:
Bortsett från att använda Karl Dunckers klassiska ”ljusstake-problem” för att testa problemlösningsförmåga, finns det några andra alternativ. Undvik ledande frågor, ställ istället frågor som betonar nyanser av grått och få en inblick i kandidatens tänkande.

4. Nyfikenhet.

”Döm en man baserat på hans frågor snarare än hans svar.” sa den franska filosofen Voltaire. En hög grad av nyfikenhet är ett typiskt tecken på andra goda egenskaper, såsom uppfinningsrikedom och oräddhet. Den tenderar också att avvärja tristess och apati – känslor som förgiftar kreativiteten.

Hur kan man testa detta:
Var uppmärksom på hur mycket frågor kandidater ställer och hur mycket de redan har lärt sig om ditt företag. Du kan också ställa enkla frågor som: ”Berätta om något utanför ditt område av expertis som du nyligen läst om?” eller ”Vad var den senaste boken du läser, och varför?”

5. Risktagande.

Att vara öppen för risk (och därmed misslyckande) är avgörande. Vi kan bara verkligen lära oss och utvecklas när vi anstränger oss utanför våra trygghetszoner. Som en koreografen vid namn Twyla Tharp sa, ”Om du bara gör vad du vet och gör det mycket, mycket bra, är chansen att du inte kommer att misslyckas. Du bara kommer att stagnera, och ditt arbete kommer att bli mindre och mindre intressant, och det är misslyckande genom erosion.” För Tharp, och otaliga andra, är misslyckandet ett tecken på prestation eftersom det innebär att du tog en risk, att du provat något nytt.

Hur kan man testa detta:
”Ge mig ett exempel på en situation där du tror att du tog en risk eller tog en kontroversiell synpunkt.” är ett exempel. Eller så kan du fråga om det finns något som kandidater beklagar att de inte har gjort på deras tidigare arbete. Människor ångrar oftast saker som de inte gjorde, mer än de gjorde. Ånger och risktagande står i omvänd proportion till varandra.

Källa.



Anmäl dig gärna till vårt nyhetsbrev nedan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *