Glöm dina mål. Fokusera på ditt system istället.

 

Vi har alla mål vi vill nå i våra liv; komma i bättre form, starta företag, bilda familj, skriva en bok osv. För de flesta av oss påbörjas processen med att sätta ett specifikt mål. Men viktigare än målet i sig är systemet du har byggt för att nå ditt mål.

Vad är skillnaden på mål och system?

  • Om du är tränare är målet att laget skall vinna. Systemet är vad laget tränar varje dag för att nå målet.
  • Om du är författare är målet att skriva en bok. Systemet är ditt schema för hur mycket du skall skriva varje dag.
  • Om du är en löpare är ditt mål att springa ett maraton. Systemet är hur mycket du behöver träna varje dag eller vecka.
  • Om du är en entreprenör är ditt mål att starta ett framgångsrikt företag. Systemet är din försäljnings- och marknadsföringsprocess.

Om du struntade i dina mål och bara fokuserade på ditt system, skulle du då nå ditt mål?

Om du exempelvis var baskettränare och struntade i ditt mål som var att vinna ligan utan enbart fokuserade på lagets träning varje dag, skulle du fortsatt nå resultaten för att vinna ligan?

Ja, med stor sannolikhet.

Skriver du artiklar varje dag får du exempelvis innehåll till en bok gratis med tiden.

Här kommer 3 anledningar till varför det är bättre för dig att fokusera på ditt system istället för ditt mål:

1. Mål reducerar din lycka just nu.

När du sätter mål antar du också att du inte är duktig nog, eller kunnig nog, förrän du har nått ditt mål. Fokuserar du på ditt system, eller din process, istället kommer målet att nås automatiskt och du förknippar inte lycka med ett uppnått mål utan med att du fortlöpande arbetar enligt ditt upplagda system.

– Fokusera och följ din process/ditt system, och glöm målet.

2. Mål motarbetar din långsiktiga utveckling.

Det är lätt att tro att ett specifikt uppsatt mål motiverar dig längs hela resan men så är inte alltid fallet. Tänk dig själv ett scenario där du tränar hårt för att springa ett maraton för att sedan sluta med din löpning helt när du väl har genomfört loppet. Du har inte längre något mål som motiverar dig att fortsätta och slutar springa. Ditt fokus skulle vara på träningsprocessen istället.

– Glöm att du måste ha snabba resultat.

3. Mål antar att du kan styra saker som du inte har kontroll över.

Vi kan inte kontrollera vår framtid och det vet vi. Men varje gång vi skapar ett mål försöker vi göra just det. Vi försöker estimera hur snabbt vi kan nå våra delmål och slutmål även om vi omöjligt kan veta vad som möter oss under vägen.

– Ge dig själv feedback på din aktivitet regelbundet.

Identifiera några KPI’er som är viktiga för dig att följa över tiden för att ha koll på din framdrift. Det kan vara genomsnittstider vid löpning, conversion rates om du har en hemsida, antal skrivna artiklar per månad eller något annat beroende på vad ditt system är byggt kring.

Mål är naturligtvis inte värdelösa på något sätt. Mål är bra för att planera din framdrift men ditt system eller din process är ett måste för att faktiskt vara säker på att du utvecklas och kommer framåt. Målsättande kan hjälpa dig kortsiktigt men ditt system är vad som håller på lång sikt. Att du förbinder dig till din process är det viktiga.

Källa.



Anmäl dig gärna till vårt nyhetsbrev nedan.

En reaktion på “Glöm dina mål. Fokusera på ditt system istället.

  1. Eva Winje Algehov

    Att GÖRA, att skrida till handling, är svårt för många. Lättare är det att tänka att jag borde äta bättre, jag borde motionera mer, jag borde skaffa mig ett jobb där jag trivs bättre och så vidare. I mina klientmöten är det slutliga målet* viktigt, men ännu viktigare är att hjälpa klienten att sätta upp små, uppnåeliga delmål längs vägen. Och det allra viktigaste – att coacha klienten att genomföra, i praktiken GÖRA de konkreta, vardagliga saker som leder mot delmålet och mot målet som hen satt upp.

    Viktigt i detta sammanhanget är att också acceptera att både mål och delmål kan förändras under resans gång. Då är det bra att tänka lösningsinriktat. Är ditt mål att du vill springa maraton och du skadar din fot så du inte kan träna, är det lätt att tänka: Varför hände nu det här mig, jag som vill träna för att kunna genomföra maratonloppet. Men skadan gör att du får möjlighet att göra annorlunda än du hade planerat från början, ditt delmål eller process förändras och utvecklas.

    Lösningsfokus handlar om att vara öppen för förändringar som från början verkar vara ett hinder. Ditt mål är fortfarande att springa ett maratonlopp, men vägen dit förändras. Processen behöver alltså vara flexibel och omprövningsbar. I annat fall kan exempelvis en skada i foten utvecklas till ett oöverstigligt hinder, som gör att du aldrig når ditt mål, eller din dröm. Att springa ett maratonlopp.

    * jag brukar använda mig av ord som drömmar eller önskningar istället för ”mål”. Sannolikheten för att du når din önskan/dröm är beroende av vilken slags känslor och upplevelser som du förknippar med den. Ju positivare känslor och ju tydligare du kan se, känna och inom dig uppleva att du har nått din önskan/dröm, desto lättare är det att du når dit.

    Eva Winje Algehov
    Expert på lösningsfokus
    Dipl Avspänning- och stresspedagog KBT

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *