Att nätverka sig till mentorer i världsklass

 

mentor

En mentor kan hjälpa dig nå ditt du vill fortare.

2010 tillkännagav PayPal-grundaren och den första externa Facebook- investeraren Peter Thiel ett program för att betala tjugo personer, som inte fyllt tjugo, 100.000 dollar vardera för att lämna sin skolgång och enbart lära sig utifrån den verkliga världen, inte klassrummet.

I maj 2011 meddelades de 24 unga som blivit utvalda till att få stipendiet. I juni 2011 träffades de för första gången tillsammans i Kalifornien.

Michael Ellsberg höll där ett föredrag som syftade till att få deltagarna att inse att de kommer att få sin utbildning genom att hitta bra handledare och lärare. Skillnaden mellan dem och deras jämnåriga på universitet, är att de får ett försprång i att lära sig hitta mentorer och lärare utanför klassrummet, ute i den verkliga världen.

Detta är en helt avgörande färdighet som vi alla måste lära oss, oavsett om vi har studerat på universitet eller inte. Nedan delar Michael Ellsberg med sig av sina bästa hemligheter för hur man bäst hittar mentorer och lärare: (finns även i video som kan ses här.)

Vi är här ikväll för att förstöra en myt. Detta är en myt de flesta i vår kultur följer och tror på.

Myten säger, i huvudsak, att det enda sättet att få en utbildning är att gå via en formaliserad skolgångsprocess som slutar efter universitet/högskola. Jag vill omformulera detta för er.

Vad jag föreslår istället är att det enda sättet vi kan få en utbildning är genom att hitta människor som är smartare och klokare än oss själva, och umgås runt dem, insupa deras visdom och delta i deras undervisning.

Det är kärnan i utbildningen.

Ett sätt att utsätta sig för klokare, smartare och mer erfarna personer är att studera på universitet. Det är så de flesta människor gör, och det är så samhället säger att man måste göra det. Och naturligtvis är professorer några av de smartaste människorna som finns, många av dem har gjort fantastiska saker. Men jag tror att för många människor är detta ett mycket ineffektivt sätt att få en utbildning.

Anledningen är att de flesta professorer, med undantag, faktiskt inte åstadkommit mycket i den verkliga världen, utanför akademin.

De gick igenom skolan, gick igenom universitet, många av dem direkt från universitet till forskarstudier. De gick direkt från att vara forskare till någon form av undervisning. De har befunnit sig hela sitt liv i denna mycket bekväma, relativt behagliga miljö som styrs av byråkratiska regler och som är mycket isolerad från verkligheten, jämfört med de som går sin väg genom företag utanför universitetsvärlden.

Det finns naturligtvis områden där universitet är utmärkt. Om du kommer in i de hårda vetenskaperna, till exempel, kan du träffa människor som har gått riktigt långt i sitt område. Men om du är intresserad av att starta företag så är de flesta människor inom den akademiska världen (det finns undantag) inte vad du letar efter.

De samlar på löneutbetalningar. När de väl blir anställda finns det nästan inget de kan göra för att få sparken.

Det är inte hur verkligheten ser ut i ett bolag. Om du inte lyckas leverera det dina kunder vill ha, ger dina kunder dig sparken. Så om du är intresserad av att starta och driva företag är inte den akademiska världen rätt uppsättning av mentorer för dig, eftersom de inte vet någonting om att driva bolag, för det mesta.

Så vägen till utbildning går genom att hitta människor som har erfarenhet inom de områden du vill uppleva, hänga runt dem och lära sig av dem.

Den svåra delen: På universitet får du välja, som på en meny, vilka du kommer att lära av. De ger dig någon typ av mentorskap genom tid som är givet till dig som student. Men vad man inte får lära sig via universitet är hur du faktiskt hittar mentorer i den verkliga världen. Jag garanterar dig att de personer du vill lära dig av, kopplat till din verksamhet, inte har kontorstid. Och de har inte kursboken som säger vart man kan registrera sig för att gå deras kurs.

Detta är verkligen en kompetens du behöver lära dig om du vill bli framgångsrik: hur du hittar dessa mentorer som kommer att ta dig under sina vingar, och övertyga dem att handleda dig.

Så hur hittar du dessa mentorer, dessa rådgivare, dessa människor som kommer att hjälpa dig?

Den grundläggande lärdomen av hur man hittar dessa människor, hur man får dem i sitt team, är att ge till dem.

Det kan man tycka låter konstigt. Du letar efter mentorskap och hoppas att de kommer ge något till dig. Hur kommer det sig att du ska ge till dem?

Du letar efter dessa människor för att de ska ge till dig, men ditt sätt att få dessa människor ge till dig är att ge till dem.

Jag kommer att beskriva vad jag menar med det. När du läser på universitet ger du till lärare och professorer genom att du betalar skatt. Men människor utanför universitetsvärlden, som bygger företag, är upptagna och vill inte nödvändigtvis ge av sin tid för att hjälpa någon helt ny person de inte känner, utan att få något tillbaka.

De är precis som oss alla, upptagna, och du måste visa att du bidrar med dig något.

”Kom alltid med vin, visa dig inte tomhänt.” När du har fest, vem är du mer peppad och glad att se när du öppnar dörren? Din vän som säger: ”Hej, vi har drinkar, chips, vi har det och vi har detta. Vart kan vi sätta det hela?” Eller den person som visar upp sig med 3 vänner, alla tomhänta, och frågar, ”Hej, var är ölen?”. Du bör alltid komma till festen med något att ge.

Så vad kan du ge dem?

Det finns två huvudsakliga saker du måste ge människor som du vill ansluta dig till och inkludera i ditt nätverk. Det första som vi alla har att ge är råd. Nu, återigen, kan detta låta lite roligt. Du vill  råd från den här personen, så varför skulle du ge dem råd? Vad skulle du ge?

Du kanske tänker, ”Vad för slags råd har jag att ge?”. Det finns många olika områden du kan ge råd i. Alla har mycket mer råd att ge än man tror och vet saker som andra människor vill veta mer om.

En myt som många människor tror på är att erfarna människor inte har något att lära av mindre erfarna. Ju mer du tror på detta desto mindre användbar blir du för dessa människor.

Men desto fler värdefulla saker du har att ge, desto mer värdefull rådgivare kommer du bli till människor omkring dig. Och det kommer att locka rådgivare till dig.

Här kommer ett par exempel på detta från Michael Ellsbergs liv:

En sak som jag har studerat mycket kring är att skriva. Jag har en bakgrund i copywriting, vilket är en ganska användbar färdighet. Det krävs skicklighet för att få folk att köpa saker via skrift så jag vet hur man skriver som får folk att köpa när de läser, oavsett om det är en tjänst eller en produkt. Det är något jag lärt mig mycket om.

Så det är ett område som inte alla känner till, och jag kan hjälpa människor i detta område. Jag har också studerat en hel del om försäljning. Det är ett annat område där jag är alltid ute efter att hjälpa människor jag möter. När jag träffar folk generellt letar jag reflexmässigt efter sätt jag kan hjälpa dem med marknadsföring och försäljning, och på det sätt vara till nytta för dem. Detta är två stora områden som är anpassade för mig för att jag just har studerat dessa områden.

Men alla har sina egna områden som man är lysande i. Om du är entreprenör och företagare är du definitionsmässigt den person i verksamheten som måste ha fågelperspektivet på hela verksamheten. Du måste vara kunnig inom marknadsföring, ledarskap, försäljning, rekrytering och redovisning, samt den tekniska sidan av saken. Du måste lära dig alla dessa saker för att bli en framgångsrik entreprenör. Antingen nu eller inom en snar framtid kommer du vara kunnig inom alla dessa saker. Vad är några områden där du känner att du har kunskaper som kan vara till nytta för en företagsägare som du vill få kontakt med?

Ett exempel: Veta vad som är hett bland ungdomar

Många människor tror att vara ungdom är en nackdel, eftersom du är relativt oerfaren. Men egentligen tror jag att det är en fördel, eftersom ni alla är anslutna till saker jag aldrig ens hört talas om. När jag vill veta vilket det senaste sociala nätverket är eller om den senast appen etc, frågar jag bara en ung person.

Det är ett enormt värde och det finns företag som får betalt miljontals kronor för att samråda om vad som är inne nu bland människor i olika åldrar.

Har du fler värdefulla råd som du kan ge?

Annat exempel: Råd kring teknologi

Ja, tekniska saker. Allt tekniskt. Det är oerhört värdefullt. Så tro aldrig att eftersom du är ung eller relativt oerfaren i jämförelse med många äldre affärsmän, att du inte har värdefulla saker att erbjuda. Du behövs absolut.

Hur gör man då för att nätverka med människor?

Vi låtsas att vi är på ett event och jag finner någon jag vill tala med eftersom jag vet att denna person är kunnig inom ett område jag vill lära mig mer inom.

Istället för att fråga honom saker, vilket är hur de flesta människor går tillväga, så kommer jag att göra det motsatta. Vill du ansluta dig till någon så tänk på vad du kan ge till den personen. Min kompetens, som jag tidigare har nämnt, ligger inom försäljning och marknadsföring. Så i varje samtal jag har, försöker jag lägga till värde i områden jag känner till. Och du kan översätta det till vad du vet om, oavsett om det är teknik eller annat.

I samtalet finns i princip tre steg:

1. Först småpratande. Problemet är att de flesta människor du har i ditt nätverk är på denna nivå. Det stannar vid ”Var kommer du ifrån? Vilken stadsdel bor du i?” osv.

2. Nästa nivå är forskandet. Vad sysslar denna person med? Fråga på ett sätt som är relevant för hur du kan tillföra ett mervärde.

3. Och den tredje nivån är att du börjar föreslå och erbjuda på vilka sätt du kan höja värdet för denna person.

Ju fler människor du har i ditt nätverk, desto fler människor kan du ansluta till nätverket och erbjuda kontakter.

Nätverkande är en av de viktigaste aktiviteterna du kan göra. Det har ibland ett dåligt rykte dock; att fjäska, ställa sig in osv.

Men detta är dåligt nätverkande. Då gör man det på fel sätt, och agerar enbart ”tagaren” i relationen. Du vet den där känslan man får från vissa människor som agerar gamar, ”Vem kan jag få något av?”.

Vad du gör är det motsatta. Du tänker ”Vem kan jag ge?” Detta är inte helt osjälviskt eftersom du möter framgångsrika, mäktiga människor och du väljer att ge till dem som företagare. Så det är inte bara slumpmässig välgörenhet.

Men i det sammanhanget finns det ingen motprestation. Du bara ger och ger.

En kontakt kan förändra hela din verksamhet genom att förvandla, inte bara ditt företag, men också ditt liv.

Hur är det med sociala nätverk på nätet? Vi är alla på Facebook. Vi är alla på Twitter. Det omtalas mest som slöseri med tid då du bör bygga upp din verksamhet istället för att ägna tid där.

Jag tror att det finns användbara sätt att använda dessa verktyg och icke användbara sätt. Icke användbara sätt är i princip underhållning när du behöver koppla av. Istället för att titta på TV kan du hänga på Facebook med dina vänner.

Men hittar du kontakter som kan vara relevanta för din verksamhet, ta kontakt med dem på Facebook, kommenterar deras uttalanden, svarar dem på Twitter. Detta ser jag som användbara sätt att använda sig av sociala nätverk.

Via nätverkande kan du finna bra personal, kunder, få rekommendationer som i sin tur leder till nya kunder. Det finns olika sätt, naturligtvis, att få kunder. Men riktigt stora kunder kommer genom hänvisningar. Nästan alltid.

Vad vi nu har lärt oss  är att behöver du hjälp ska du inte komma med tomma händer och tigga. Snarare ska du använda de resurser du har och börja ge, ge, ge. Och sedan när du ger, kommer du också att få.

Det finns en sak till du kan ge potentiella mentorer vilket är oerhört värdefullt.

Det är din vilja att sätta deras råd i praktik. Det är verkligen mycket värdefullt, och det lockar mentorer. Framgångsrika människor vill föra vidare deras råd.

Men de vill inte ge råd vidare till människor som tar. De vill ge det vidare till människor som ger, för det är hur de kan öka sin genomslagskraft.

Det finns i princip två sätt på hur du kan bemöta mentorer. Det sätt de flesta människor gör är fel, nämligen den tagande-attityden.

Det är fel väg att gå. Det rätta sättet, när du verkligen vill visa att du kommer att använda det som dina mentorer berättat och omsätta det i handling, är att göra din hemläxa.

Om du vill att någon ska vara din mentor, ska du inte bara ringa dem eller maila utan att knappt veta något om dem. Du ska Googla dem, du ska spendera en timme på Google med att läsa artiklar och nyheter om dem, läsa om dem i sociala medier. Se vem som är sammankopplade mellan er och dem på LinkedIn. Läs blogginlägg, läs deras bok om de har en.

Gör din hemläxa. Och sedan, när du väl kontaktar dem, ska du ha en särskild anledning till varför du kontaktar dem. Säg: ”Hej, jag läste dina tre böcker och jag är helt tagen av denna punkt du gjort i boken X, och det har verkligen förändrat mitt perspektiv på det. Men jag har läst allt du skrivit och just den punkten har jag inte sett hur det skulle kunna gälla i mitt bolag. Skulle det vara okej om jag bara ställer några frågor någon gång om hur man utför de och detta till vad jag gör?”

Ovanstående visar att du är någon som gör din research väl, som tar sin tid på allvar. De ser att varje gång de spenderar tid på dig kommer det multipliceras med dig och sättas i handling. De får tillfredsställelsen att se deras råd spridas och omsättas i handling. Du måste göra din research för att kunna ge mentorer den känslan.

Gå nu ut och hitta de mentorer som kommer att ge dig den utbildning du behöver för att få den framgång du vill ha.

Källa.



Anmäl dig gärna till vårt nyhetsbrev nedan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *