9 steg till framgång, utan formella referenser

Steg 1: Välj ditt nya expertområde

Tidslinje: första månaden

Hitta ett område du är intresserad av och vill bygga en karriär inom. Du behöver inte ha några formella referenser. Desto mer kreativt och mindre reglerat ett område är, desto mer mottagligt är det för referensbearbetning. Det är lättare att få jobbreferenser inom programmering, design, skrivande, försäljning, fotografi, multimedia, konst och entreprenörskap än inom redovisning, juridik eller medicin.

Så innan du fortsätter till nästa steg, välja ett område vars formella jobbreferenser du vill åt.

 

Steg 2: Visa upp ditt lärande

Tidslinje: 1-2 månader

I detta steg kommer du att starta en blogg där du skriver om allt du lär dig inom detta område.

Men först måste du starta inlärningsprocessen: Läs en bok, fackbok eller på annat sätt förklarande bok, om ditt valda område i veckan. Välj en mix av klassiker och nyare litteratur. Dessa böcker är typiskt skrivna av aktiva utövare i ditt område, det är inte abstrakta böcker skrivna av teoretiker enbart, som tenderar att bli valda i akademiska program. Således kommer dessa böcker (skrivna av faktiska framgångsrika utövare) vara oändligt mycket mer värdefulla när det gäller praktiskt genomförbart innehåll.

Skriv sedan en blogginlägg varje vecka med detaljer kring vad du lärt dig från denna veckas bok.

Genom att genomföra ovanstående når du följande:

  1. Du får din utbildning genom att läsa praktiska böcker med anknytning till ditt område.
  2. Du visar potentiella kunder/arbetsgivare att du förstår innehållet i samband med ditt valda område.
  3. Du visar din vilja och nyfikenhet att fortsätta uppgradera dina kunskaper i ditt valda område.
  4. Du visar din förmåga till efterforskning.
  5. Du visar din förmåga till att skriva.
  6. Du visar din förmåga till kritiskt tänkande.
  7. Du visar din kreativitet.
  8. Genom ditt skrivande, utvecklar du och visar din unika professionella personlighet och karaktär, vilket skiljer dig från de flesta uttryckslösa CV och personliga brev.
  9. Du utvecklar och visar dina färdigheter i sociala medier.
  10. Du börjar utveckla ditt professionella varumärke, inte som en arbetssökande i ditt område, men som en tänkande ledare inom ditt område.

 

Steg 3: Lär dig grunderna för gott nätverkande

Tidslinje: 1-2 månader

Att vara en bra nätverkare är inte frivilligt om du vill lyckas på den informella arbetsmarknaden. Det är mycket viktigt. Utöver detta måste du vara specialist i ditt valda område och en god säljare. Men utan ett fast nätverk når du ingenstans.

Lär känna tre företagare per månad som du redan känner till (antingen offline eller online). Ha samtal med dem och diskutera deras utmaningar, gör därefter ditt bästa för att hjälpa dem. Vid slutet av dina två månader kommer du definitivt få support av dessa företagare, och lära känna andra företagare genom de du redan känner osv.

Du har påbörjat din ”sociala ekonomi”, en cirkel av framgångsrika företagare som stöder varandra. Fortsätter du bygga denna ”sociala ekonomi” kommer du också nå framgång i den informella arbetsmarknaden.

 

Steg 4: Börja arbeta gratis inom ditt nätverk

Tidslinje: 3-5 månader

Nu är det tid att aktivt börja söka arbetsmöjligheter där du kan öva dina färdigheter. Erbjud små, lätta tjänster, relaterade till ditt valda område, gratis till personer i ditt nätverk.

Om ditt område är design, erbjud gratis formgivning. Om det är copywriting eller reklam du är intresserad av, erbjud gratis copywriting eller annonsdesign till små företag du beundrar. (Små företag vänder sällan ner gratis tjänster!)

Säg, ”Jag jobbar för att bli [X], och jag har noggrant studerat ämnet för att göra det bra [länk till din blogg]. Jag skulle vilja erbjuda dig [några gratis tjänster kring X] för att utveckla mitt kunnande praktiskt. Jag förväntar mig inte någon betalning alls. Men på vägen, om du så vill, kanske du kan hänvisa mig till andra människor du känner som kan ha nytta av mina tjänster.”

 

Steg 5: Utveckla ”Casestudies” från ditt arbete

Tidslinje: 3-5 månader

Under de 10 timmar per vecka, då du inte nätverkar eller levererar tjänster, blogga om dina erfarenheter och tillhandahåll dessa tjänster som ”casestudies”. Publicera dina lärdomar, misstag etc. Fråga din kund om du kan använda deras namn i ett blogginlägg, och visa dem vad du har skrivit innan du publicerar inlägget (så att de vet vad du tänkt skriva).

 

Steg 6: Utveckla relationer till mentorer

Tidslinje: 3-5 månader

Försök nå ut till de författare vars böcker du läst och bloggat om i steg 1 och be dem om en intervju till publicering på din blogg. Ju mer tid som har gått sedan deras senaste bok kom ut, desto mer sannolikt är det att de kommer vara villiga till att genomföra intervjun. Författare är nästan alltid glada för att någon visar intresse i deras tidigare arbete. (Men om de är igång med skrivande eller lansering av ny bok så kan det vara svårt.)

Nu är du redo för att utveckla relationer med potentiella mentorer inom ditt område. Detta arbete kommer att betala sig rikligt på lång sikt (för din karriär, personliga utveckling och inre uppfyllelse).

 

Steg 7: Lär dig försäljning

Tidslinje: 6-7 månader

Tyvärr finns det ingen väg runt detta. Om du inte lär dig försäljning kommer du aldrig nå den framgång du önskar. De flesta som uppnått framgång i livet, nästan utan undantag, har varit bra säljare. Det behöver inte betyda att sälja produkter eller tjänster utan kan lika gärna innebära att sälja idéer eller visioner.

I försäljning ligger fokus på djup undersökning av kundens faktiska problem, behov, drömmar och önskningar – genom att ställa de rätta frågorna och lyssna väl.

Hitta någon i din ”sociala ekonomi” (se steg 3) som har någon form av verksamhet, vare sig det är produkter eller tjänster. Ju högre priset är på det du säljer, desto bättre, eftersom det finns ett direkt samband mellan försäljningpriset och kraven på dig som säljare, med hänsyn till integritet, empati, förmåga att lyssna och att bry sig om kundens behov.

Fråga om du kan börja sälja verksamheten, utan grundlön. Kanske får du en bra provision, kanske inte. Men på denna punkt, är inte målet omedelbara ekonomiska vinster. Du gör det för att få erfarenhet av försäljning. Anledningen till att du gör det i en redan befintlig verksamhet (snarare än din egen) är att du vill få massor av erfarenhet av att faktiskt sälja ansikte mot ansikte med kvalificerade leads, och inte försöka hitta människor att sälja till!

 

Steg 8: Sälj och leverera dina tjänster inom din ”sociala ekonomi”

Tidslinje: 8-9 månader

Du har grunderna för ditt specialistområde på plats, du har byggt upp din sociala ekonomi och du har lärt försäljning. Allt är på plats för att du nu ska kunna börja tjäna riktiga pengar inom ditt specialområde. Nu är det upp till dig att faktiskt göra det!

Träffas 10 företagare inom din sociala ekonomi, över frukost, lunch, middag eller annat. Berätta om de resultat du har uppnått under de senaste sju månaderna, både online och offline. Ha ett öppet och ärligt samtal om deras behov (använd försäljningsfärdigheter från steg 7).

Om de har ett behov du kan hjälpa till med, få dem entusiastiska över tanken på att arbeta med dig. Om de inte har ett behov du kan hjälpa till med, koppla ihop dem med någon annan i din sociala ekonomi som du tror kan hjälpa dem. (Detta är hela grunden i nätverkande: hänvisa folk till de bästa lösningarna för deras problem.)

Berätta för din sociala ekonomi om de specifika typer av problem och/eller företagare du kan hjälpa, och be om deras tre bästa idéer för hur du ska kunna möta denna typ av företagetsägare. Du kommer få flera bra idéer och möjligen även direkta hänvisningar.

Om du har följer anvisningarna ovan noga kommer du också sälja.

 

Steg 9: Upprepa

Tidslinje: 10 månader och framåt..

Om du fortsätter att bygga på alla färdigheter i steg 1-8, kan du fortsätta som frilansföretagare, där du arbetar utifrån ditt eget schema (från önskad plats), för resten av ditt liv. Det är inte en 4-timmars arbetsvecka, men det ger dig definitivt möjlighet att komma ur ”8-17”-livet.

Stegen ovan tar ca 9 månader. Kostnaden är försumlig och främst kopplat till böcker (mindre om du går till biblioteket). Det är bara att komma igång.

Källa.



Anmäl dig gärna till vårt nyhetsbrev nedan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *