15 punkter för minskad oro

 

Gladje

Dåliga nyheter kan leda till oro. Du vet kanske inte hur du ska hantera din oro men ofta har du mer kontroll än vad du tror. Följande 15 tips kan minska dina oroskänslor:

1. Gör något.

Fyll din tid med något du faktiskt kan påverka. Att lösa andra problem eller uppgifter gör att du känner dig produktiv och kan också leda till inspiration att lösa problemet bakom din oro.

2. Förbered dig för det värsta men hoppas på det bästa.

Var öppen för positiva överraskningar och inse att alla eventuella negativiteter du målat upp inte kommer inträffa.

3. Distrahera dig själv med något inspirerande.

Det innebär inte att du ignorerar din oro, bara att du tar en paus och gör något inspirerande. Läs en bok du tycker om, gå på gymmet eller gå en lång promenad.

4. Få hjälp eller stöttning.

Du är säkert inte ensam om orsaken till din oro. Umgås med vänner och familj och berätta om din oro så kommer du se att de vill hjälpa dig igenom detta. Eller varför inte prova terapi.

5. Öva på att slappna av.

Om det innebär TV-tittande, läsande av bok eller mediterande spelar ingen roll.

6. Skriv ner saker du är tacksam för.

Vad är du tacksam för? Familj, vänner osv. Skriv ner fördelarna med att vara just den du är.

7. Hantera dina tankar.

Att kunna hantera sina egna tankar är kraftfullt. Du är den du tror du är och se mer positivt på livet.

8. Identifiera dina oroligheter.

Det kanske är obehagligt men kommer göra det enklare för dig att komma över dem. Skriv ner vad som oroar dig och vad som är orsaken till din oro. Du kommer förhoppningsvis inse att dessa orosmoment är ganska små och hanterbara.

9. Skilj på produktiva och oproduktiva oroligheter.

Vilka oroligheter kan du styra och vilka är ostyrbara? Om en orolighet inte kan styras, varför då vara orolig kring den? Om en orolighet är produktiv kan du också göra något för att överkomma den. Definiera då gärna möjliga vägar ur oron så att du vet vad som krävs.

10. Acceptera dina begränsningar.

Vi är alla duktiga på något och mindre duktiga på något annat. Det är olika från person till person och om din oro är relaterad till något som du inte är duktig på så är det okej. Det finns andra som är duktiga på det området och som kan hjälpa dig.

11. Kliv utanför din bekvämlighetszon.

Om du genomför saker du tycker är obekväma utvecklas du som person och inser också att de saker du kanske oroat dig för tidigare inte är något att oroa sig för egentligen. Prova helt enkelt saker du tycker känns jobbiga och se hur det känns efteråt. Chansen är stor att det inte var så jobbigt som du hade inbillat dig själv.

12. Schemalägg oroandet.

Det kan låta konstigt men mentalt kan det hjälpa så att du inte går runt och oroar dig hela dagarna. Fokusera sedan på lösningar kring varför du oroar dig.

13. Det är okej att inte vara perfekt.

Det är många som oroar sig kring sina begränsningar. Det är okej att inte vara perfekt, ingen är perfekt och alla har sina begränsningar.

14. Var glad även om du inte hunnit allt du hade planerat.

Även om du inte hunnit allt du tänkt du skulle hinna med har du genomfört en hel del under en vanlig dag. Fokusera på det positiva du hunnit med och låt dig själv vara nöjd med just de.

15. Inse att du är din egen största kritiker.

Tänk inte på vad andra tänker om dig. Chansen är stor att de inte tänker på dig alls och ännu större att de inte tänker i de kritiska banor du gör själv. Vanligtvis är folk mest upptagna av sig själva och helt ointresserade av det du oroar dig för att de tänker. Så lev ditt liv så som du vill leva det!

Källa.



Anmäl dig gärna till vårt nyhetsbrev nedan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *