10 tips för ett professionellt arbetsbeteende

Uppfattning är verklighet.

1. Diskutera inte din lön med dina kollegor.

Inget bra verkar komma från att diskutera lön med sina kollegor. På ett eller annat sätt kommer känslorna att flöda och såra människor.

De enda personerna du kan berätta om din lön för är följande:

  • Din partner om ni bor tillsammans eller har gemensam ekonomi.
  • Föräldrar, under förutsättning att de förstår att informationen är känslig och inte ska spridas vidare till vänner m.fl.
  • Din revisor.

I dagsläget finns möjligheten för dina kollegor att kolla upp din lön via diverse Internettjänster, men det betyder inte att du behöver diskutera din lön.

2. Uppfattning är verklighet.

Oavsett hur orättvist det är, och ologiskt, är det ett faktum. Kollegor och andra arbetsrelaterade människor har inte tid till att utreda din hela bakgrund och historia. Om du uppfattas som lat är du lat. Om du uppfattas som konflikträdd är du konflikträdd.

Arbeta hårt för att skapa den bild hos andra du vill bli sedd som och skydda den när du väl nått så långt. Det kan innebära att du måste arbeta hårdare, fortare eller bättre än andra om du vill ändra andras bild av dig.

Var försiktig med vem du umgås med, enligt samma principer som ovan. Det är lätt att du förknippas med andra människor som är mindre professionella än du själv, om du spenderar varje lunch, eller liknande, med de personerna.

3. Var ärlig mot dina kollegor, men inte för ärlig.

Om detta arbete bara är ett steg mot ett högre mål gör du klokt i att inte dela denna information med kollegorna på arbetet. Du vill inte skapa en negativ bild av dig själv. Drömmar är bra men försök att ha ”lätta” konversationer med dina arbetskamrater, i alla fall i början när du inte känner dem så väl.

4. Välj dina drabbningar noga.

Ställ inte ultimatum när det sker småförändringar du inte tycker om på arbetet. Några drabbningar ska tas, andra ska låtas bli.

Se det så här: Varje dag samlar du ihop poäng på din arbetsplats efter vilket arbete du utför. Dessa poäng samlas och kan användas för olika ändamål. Ett av dessa ändamål är att påverka dina kollegor med dina åsikter kring olika ting, oavsett om det gäller vad ni ska äta till lunch eller löneförhöjning. Om du kontinuerligt spenderar dina poäng har du slut på poäng när något verkligt allvarligt inträffar, exempelvis påverkan vid avskedande. Du ska alltid ha poäng nog att din åsikt är värd något i allvarliga situationer.

5. Ingen tycker om folk som gnäller.

Detta går hand i hand med att välja drabbningar. Om du kontinuerligt gnäller över saker förlorar du poäng utan att få någonting ut av dem, förutom att du får irriterade arbetskamrater. Om din stol är obekväm, var vänlig i din fråga om utbytande, eller lös problemet själv.

6. Bli inte för full under företagsfester, -evenemang.

Det är klart du kan dricka några cocktails eller liknande under en företagsfest, men inte så du mister kontrollen. Det kommer en måndag och minnena av ditt berusade beteende har inte försvunnit.

7. Få det skriftligen.

E-mail är kanon. Om det råder tveksamheter i vad det är du ska göra, få det skriftligen. Det kommer rädda dig i många fall, när du bli anklagad för att inte ha gjort ditt arbete.

8. Debatterande.

Akademiska debatter var kanske kul när du gick i skolan, men ingen vill debattera ovidkomligheter på arbetet, speciellt inte din chef.

9. Obekvämhet.

Diskutera inte politik, religion eller andra känsliga områden. Det är för känsligt och skapar osämja.

10. Var glad!

En positiv attityd kan ha en betydande påverkan för dina arbetsrelationer och din karriär i övrigt. Chefer och arbetskollegor är mycket mer förlåtande om du kan ta kritik och fortfarande ha en positiv attityd. Kom ihåg att det bara är ditt arbete, ta det inte alltför seriöst.



Anmäl dig gärna till vårt nyhetsbrev nedan.

En reaktion på “10 tips för ett professionellt arbetsbeteende

  1. Pingback: Fredag, äntligen! | bettingbloggaren

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *